Can/ Can't - 1ªE, 1ªF and 1ªG - Teacher Lucielma

  

Nome da professora: Lucielma 


Série: 1ªE, 1ªF e 1ªG - Ensino Médio 


Disciplina: Língua Inglesa 


Assunto: Can / Can't 


Data: 03/09/2020 


Hello students! 

I wish you are well! 

 Vamos trabalhar com o verbo modal Can, entendendo sua estrutura e o sentido que atribui aos vários contextos comunicativos. Dúvidas postem nos comentários do blog ou enviem e-mails. 


Devolutiva da atividade enviada até o dia 10/09/2020 

Enviar a atividade no e-mail - lucielma@prof.educacao.sp.gov.br 


                                        

                                Modal Verb Can

O significado desse verbo corresponde a “PODER” ou “SABER”, em português. Portanto para indicar capacidade, possibilidade, habilidade e permissão. Observe abaixo como usar esse verbo nas formas afirmativa, negativa e interrogativa:  

                                                                               

Affirmative form

I can ( Eu posso )
You can (Você  pode )
He can ( Ele pode )
She can ( Ela pode )

It can( Ele/ela pode- objetos e animais
We can ( Nós podemos )
You can ( Vocês podem )
They can( Eles ou elas podem )

 

Negative form

I can not ou can´t ( Eu não posso )
You can not ou can´t ( Você não pode)
He can not  ou can´t ( Ele não pode )
She can not  ou can´t ( Ela não pode )

It can not  ou can´t ( Ele/ela não pode – objetos e animais)
We can not  ou can´t ( Nós não podemos )
You can not ou can´t ( Vocês não podem )
They can not  ou can´t ( Eles ou elas não podem )

 

Interrogative form

 

Can I ? ( Eu posso ? )
Can you ?
( Você pode ? )
Can he ? ( Ele pode ? )
Can she ?  ( Ela pode ? )

Can it? ( Ele ou ela pode? para animais e objetos)
Can we ? ( Nós podemos ? )
Can you ? ( Vocês podem ? )
Can they ? ( Eles ou elas podem ? )

 

 

 

 

 

Exemplos:

I can ski.

I can’t ski.

Can I help you?

Analise o uso do verbo “Can” na música : Treat You Better - Shawn Mendes:

 

I won't lie to you

I know he's just not right for you

And you can tell me if I'm off

But I see it on your ________

When you ________ that he's the one that you want

And you're spending all your ________

In this wrong ___________

And anytime ________ want it to stop

 

I know I can treat you better

Than he can

And any girl ________ you deserves a gentleman

Tell me ________ are we wasting time

On all your wasted crying

When you should ________ with me instead

I know I can treat you better

Better than he can

 

I'll stop time for you

The second you say you'd like me too

I just wanna give you the loving that you're missing

Baby, just to wake up with you

Would be everything I need

And this could be so different

Tell me what you want to do

 

Cause I know I can treat you better

Than he can

And any girl like you deserves a gentleman

Tell me why are we wasting time

 

On all your wasted crying

When you should be with me instead

I know I can treat you better

Better than he can

Better than he can

 

Give me a sign

Take my hand, we'll be fine

Promise I won't let you down

Just know that you don't

Have to do this alone

Promise I'll never let you down

 

Cause I know I can treat you better

Than he can

And any girl like you deserves a gentleman

Tell me why are we wasting time

On all your wasted crying

When you should be with me instead

 

I know I can treat you better

Better than he can, oh

Better than he can

Better than he can

https://www.letras.mus.br/shawn-mendes/treat-you-better/traducao.html

 

Após analisar o uso do verbo “can” na música responda:

1.Qual forma verbal é utilizada na construção da canção? Affirmative form, Interrogative form ou negative form? Justifique sua resposta com elementos extraídos da música.

 

2.Uma possível tradução para os versos: “You can tell me…” ; “I can treat you better” ; “Better than he can…” seria respectivamente:

a.”Você pode me dizer” ; “Posso te tratar melhor”; “Melhor do que ele pode”.

b.”Você pode me dizer”; “Você pode me tratar melhor “, Melhor do que ela pode”.

 

3.Ouça a canção e selecione a palavra  que completa cada verso abaixo, após complete as lacunas na música.

a. “But I see it on your ………………….” (   )PLACE      (   ) FACE

b. “When you…… that he's the one that you want…” (   )  SAY

                                                                           (   ) MAY

c.”And you're spending all your …………..”   (   )NINE        (   ) TIME

d.”In this wrong ……………………………” (   ) EXPLORATION   

                                                    (   ) SITUATION

e.”And anytime …………… want it to stop…” (   ) YOU (   )DO

f.”And any girl …………….. you deserves a gentleman…” (   ) LIKE      

                                                                               (   ) DISLIKE

g.”Tell me …………….. are we wasting time…”  (   ) WHY    (   ) SKY

h.”When you should …………. with me instead…” (   ) SHE  (   ) BE

 

4.Complete as sentenças usando can ou can´t:

a.A baby ……………………talk.

b.He is a good player but I …………………… beat him.

c. …………………… she speak English?

 d.I ´m very tired. I ……………………even walk.

e.We …………………… leave now. I´m ready.

f. …………………… you ride a bike?

g.The music is so loud. I ……………………hear you.

h. …………………… you play tennis?

 

5.Transforme as frases abaixo em afirmativas, negativas ou interrogativas de acordo com o que se pede:

Exemplos:

Bruno can play the guitar. ( negativa)

Bruno can´t play the guitar.

 

Can the girls play volleyball? ( afirmativa)

The girls can play volleyball.

 

a. Can Mary cook cheese with carne?( afirmativa)

 

b. We can cook well.(negativa)

 

c. Karl can cook spaghetti.(interrogativa)

 

d. Any can write exciting articles. (interrogativa)

Comentários